الجمعة، 9 مارس 2007

تمكين المرأة

تمكين المراة مما بصراحة انا لدي حالة من الاستعجاب من المرأة المصرية التي تبحث عن حقوق دون اي مسئوليات فهي تطالب بحقوقها وعندما يطالبها رجل بأي من مسؤلياتها ترد عليه ايه انت مش راجل معندكش نخوة ازاي تطلب حاجة زي دي وبعدين تقوم بتسخير الرجل بالاعمال الصعبة بحجة انها امراة ناعمة ضعيفة لاتستطيع ان تقوم بهذا العمل اكتر حاجة تثير حيرتي هي العمل فكيف اتساوي في الاجر بامرأة تدخل الحمام في العمل كل عدة دقائق في يوم العمل بحجة الدورة الشهرية وبعدين تقعد تشرب في حلبة طول اليوم وان يبقي طالع عيني وكمان ابص القيها بتأخ ساعة رضاعة وتزوغ بدري من الشغل وانا قاعد منئوح بشتغل وكمان بتاخ اجازة وضع واجازة رعاية اسرة ووووو كل ده وانا مبخدش اي حاجة من دي وفي الاخر تأخذ راتب مثلي مثلها او من الممكن تأخذ أكثر مني بالرغم انها مشتغلتش ربع الشغل اللي انا بشتغله ويسلام لو المدير مبسوط منها وكل شوية تدخله وينور اللمبه الحمرة تتهري مكفئات وترقيات وهيه مبتفهمش غير انها تخل عند المدير ويسلام بقي لو متجوزة فلوسها كلها تصرفها علي المكياج واللبس ومتحطش مليم واحد ابيض او حتي اسود في البيت ولو السبع جوزها اتجرء واتكلم انت مش راجل عاوزني اصرف عليك وعلي ولادك فين رجولتك فين شرقيتك يقولها طب بلاش الشغل اللي ممنوش فايه يبقي انت رجعي ومتخلف ومش عاوزني احقق ذاتي وبتغير من نجاحي اللي هو مع المدير

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

لالا حرام عليك...ده النموذج الوحيد للمراة المصرية اللى انت شفته؟!!!!دهاسمه ظلم
الاول انت عدو للمراة ولا فى شخص او موقف معين مضايقك؟
على العموم انا لا اختلف معاك اطلاقا فيما تقول انا كمان اعانى من هذة النماذج ..مثلا اقف على مكتب واحدة منهم واكره نفسى وتبتسم ببلاهة وتقول :احنا ستات زى بعض وشلل من ده كتير ...بس اسمح لى التعميم والكلام يبقى كده على المطلق {المراة المصرية}لالالا .ده ظلم و عدم موضوعية بالمرة
وشكرا ليك