الأحد، 11 مارس 2007

حيلة الشعب المصري في تبرير الاغلبية الصامته

اثناء قيامي بالمشاركة في أحد برامج قياس الوعي السياسي والقانوني جائتني اجابات مفاجئة من اناس عادية فمثلا عند السؤال عن الغالبية الصامته وعدم المشاركة السياسية
جائني رد : طب انا ليه اشارك عشان اتحسب علي تيار معين سواء حكومة اومعارضة ما تفرئش (لايوجد فرق) اللي هينجح انا معاه اما لو شاركت وأديت صوتي للحكومة والحكومة سقطت بتاع المعارضة لما بقي في الحكومة هيبهدلني ولواديت صوتي للمعارضه وسقطت الحكومة هتدهولني.... طب ليه اروح انتخب لما فيها نسبة خطورة... خليني كده اي حد يجي وانا في حالي هافضل عايش وسيابني في حالي.. انا مش عاوز اكتر من انني اعرف اعيش
وجه كلامه عن الاحزاب : ياعم دول عالم بتوع مصالحهم كل واحد بيدور علي مصلحته ودول مجمعين في حزب معين عشان بيحقق لهم مصالحهم.... ثم الاحزاب دي فيها اسياد واتباع, وانا علي ادي.. يعني ما ينفعش اني اكون سيد.... طب ليه ابقي تابع انا كده تابع لنفسي وزعيم نفسي وماليش دعوة بغيري

ليست هناك تعليقات: